A szakma által elismert (Artisjus Junior-díjas) szerző. Textilművész és festőművész szülők gyermekeként magasan képzett zenésszé vált. Dalszerzőként és hangszerelőként is tevékenykedik. Jelenleg a legfrissebb munkájára a legbüszkébb, ami egy musical komplett zenei anyaga.
Szakmáról és családról (is) beszélgettünk Sebestyén Áronnal...

Sebestyén Áron / Fotó (forrás): thesoundtailors.comSebestyén Áron / Fotó (forrás): thesoundtailors.com

Magasan képzett zenész és alkotóművész vagy. Mire ezt a tudást és tapasztalatot megszerezted, hosszú utat kellett megtenned. Ugorjunk vissza a gyerekkorodba kicsit, mert feltételezem, hogy innen indult minden…, ekkor „fertőzödhettél” meg a zenével.  Hogy lettél zenész Áron? Mesélj! 

Anyukám textilművész és művészeti menedzser, apukám pedig festőművész, ezért viszonylag hamar felfigyeltek a zenei érdeklődésemre. Az első zongorámat nagybátyámtól kaptam kölcsön, aki tehetséges zongorista volt. Utólag nagyon hálás vagyok neki, hogy lemondott a pianínójáról a kedvemért. Klasszikus zongora szakon kezdtem, és egészen gimnáziumig nem is gondoltam rá, hogy könnyűzenét is tanulhatnék. Ekkor kezdtem el jazz zongora órákra járni és pop zenéket tanulni otthon. A technikai és elméleti tudás már adott volt, mert a zeneiskolai tanárnőm két évvel magasabb szintű darabokat játszatott velem, mint a korosztályi elvárás. Emiatt kicsit el is ment a kedvem a klasszikus zongoradaraboktól, de végül a jazz szabadsága lenyűgözött, és az improvizációban végre ki tudtam próbálni mindent, ami a klasszikus stílusokba nem fért bele. A konzi után elvégeztem a Kodolányi főiskola jazz-zongora képzését. Azóta írok dalokat, hangszerelek, és játszom kisebb és nagyobb produkciók zongoristájaként.

 

Boggieval való korábbi együttműködésed (a „Parfüm” és a „Wars for Nothing” dalok) mérföldköveknek tekinthetőek a zeneszerzői pályádon. Én legalábbis úgy érzem, de javíts ki, ha tévedek...

Nagyon fontos időszak volt, amikor megszülettek ezek a dalok. Abban az időszakban nagyon sokat tanultam a stúdiómunkákról, keverésről, hangszerelésről és a produceri munkáról is. Egyszerre több szerepben is részt kellett vennem a zenei projektekben. Dalszerzőként főként az adott dalra figyelünk általában, de producerként az egész album, vagy akár egymást követő albumok stílusát és hangzását is egységesre és karakteresre kell alakítani. Ez mindig nagy kihívást jelent és sok küzdelmet is. A sok jó ötlet közül muszáj valakinek kiválasztani az irányt, és ez sokszor konfliktusokkal is jár. Ez nálunk sem volt másképpen. A kollaborációs munkáknál azóta nagyon figyelek, hogy előre tisztázzuk a szerepeket, és így én is csak azon a területeken ragaszkodom az elképzeléseimhez, amit előre megbeszéltünk. Így hatékonyabb tud lenni a közös munka.

 

2015-ben az Artisjus szakmai díjat is adományozott neked. Az év junior könnyűzenei alkotója lettél. Hogy fogadtad mindezt és mennyiben befolyásolta, ha befolyásolta az elmúlt éveidet ennek a díjnak a megléte.

Nagyon megtisztelő volt ez a díj, mivel elsőként kaptam meg ezt az elismerést, és azóta a díj nomináló testületében is részt veszek az új díjazottak kiválasztásában. Önmagában a díj nem adott előnyöket, de nyilván az új szakmai kapcsolatok kialakításánál már hitelesebb tudtam lenni a megrendelők számára. Ilyen volt például, amikor megkerestek a Tesla musical zeneszerzésére.

 

A Nikola Tesla életéről szóló Tesla musical zenei anyagának elkészítése a te munkád gyümölcse, illetve Müller Péter Sziámi készítette a dalokhoz a szövegeket. Milyen egy ilyen nagyszabású munka? Beavatnád az olvasóinkat kicsit, hisz ők maximum csak a végeredményt látják, illetve hallják, de a premiert hosszas alkotói folyamat előzi meg minden tekintetben.

Egy komplett musical megírása számomra teljesen új feladat volt, de szerencsére az utóbbi években hangszereltem nagyszabású koncert show-kat és szimfonikus koncertek anyagát is, ezért minden kiegészítő feladatot már könnyedén megtudtam valósítani. Az összetettségét a dalok és a zenei világ kialakítása adta. Összesen 16 dalt és 40 zenei átkötőt és szimfonikus filmzenei betétet kellett elkészíteni. A történetet szorosan le kellett követni, és ezzel együtt fontos volt, hogy dallamos pop slágerek is szülessenek, amelyeket a varázslatos szimfonikus zenei világ egészít ki. Szerencsére fel tudtuk venni a teljes anyagot ötven fős nagyzenekarral, és gyönyörűen megszólalt minden. Ez nagyon ritka itthon, ezért nagyon hálás vagyok a szervezőknek és Dorozsmai Péternek.

 

Melyik munkáidra vagy a legbüszkébb? (Többet is felsorolhatsz akár, hisz film- és reklámzenéket is készítesz, illetve könnyűzenei dalokat is írsz és hangszerelsz..., azaz igazán sokoldalú alkotó vagy.)   

Eddigi legnagyobb és legösszetettebb projektem a Tesla megírása volt, úgyhogy erre vagyok a legbüszkébb, ha lehet ilyet mondani. 5 hónap alatt írtam és hangszereltem, napi 8-10 órás beosztásban hétvégén, és karácsonykor is. A szűk határidő miatt minden folyamatot egyszer tudtam csak elvégezni, ezért nagyon koncentrált és tudatos időszak volt. A zeneszerzés és dalszerzés után hangszerelés és kottaszerkesztés, zenei felvételek, keverés, mastering, próbák, színpadi hangeffektek, átkötő zenék, tapszene készítési munkafolyamatok következtek. Közel 2000 hangsávot és 1500 oldal szimfonikus zenekari kottát készítettem. Ez gombócból is sok. :)

 

Jelenleg miken dolgozol (ha publikus)?

A vírushelyzet miatt az idei hangszerelői és zeneszerzési munkáim jelentős részét lemondták, vagy elnapolták, így most több időm jut a családra, és új kiegészítő projektek elindítására. Idén megszervezzük újra a nemzetközi Pannónia Filmzeneszerző Versenyt is, aminek a művészeti vezetője és szervezője is vagyok. Reviczky Balázs zenész kollégámmal most azon dolgozunk, hogy nemzetközi szinten is nagyobb figyelmet kapjanak a magyar filmek, rendezők és zeneszerzők.

 

Végezetül egy kis magánélet…hamarosan apai örömök elé nézel. Hogy éled meg mindezt?

Nagyon izgatott vagyok, már az utolsó hónapban jár a párom, Fruzsi. A kisfiunk a vizsgálatok alapján jól érzi magát, úgyhogy egyre nyugodtabbak is vagyunk. Az apai érzések már a hatalmukba kerítettek. A legnagyobb kihívást úgy érzem az fogja jelenteni, hogy szánjak majd időt a munkára is. Most úgy érzem egész nap csak nézni akarom majd őt és a csodás anyukáját.

 

Nem hétköznapi a zenészek, szerzők élete. Eléggé rugalmasnak és alkalmazkodónak kell lennie egy zenész párjának, feleségének. :)  Nálatok milyen a helyzet ezzel kapcsolatban? Hogy kapcsolódik össze a munka és a magánélet Sebestyénéknél? :)

Fruzsi nagyon elfogadó és támogató a munkáimmal, zenével kapcsolatban. Ősszel rengeteget dolgoztam a Tesla musicalen és megbeszéltük, hogy tavasszal már több időt fogunk együtt tölteni. Ez szerencsére így is lett és eltudtunk menni kicsit pihenni a premier után. Sajnos a vírus megszakította az utazásunkat, de így legalább mindennel végezni tudtam a babaszobában. Mostantól pedig már csak várjuk, hogy megérkezzen hozzánk Soma.